Red dust in the wind.. - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linda Boersma - WaarBenJij.nu Red dust in the wind.. - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linda Boersma - WaarBenJij.nu

Red dust in the wind..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 April 2009 | Australië, Adelaide

Hi!

Weer tijd voor een berichtje, aangezien ie anders te lang word en niemand meer de moeite neemt het te lezen haha! Heb namelijk in die korte tijd alweer zoveel beleefd(zoveel dat ik het de komende dagen even rustig aan ga doen..)..

Waar waren we gebleven? Ohjaa..Mijn 32 uur durende busrit naar Alice Springs, wat me enorm meeviel. Alice zelf viel beetje tegen, enorm heet en verder zie je er niks anders dan aangeschoten al dan niet dronken Aboroginals rondlopen..Heel raar, ik voelde me beetje opgelaten daardoor! Vooral toen ik hoorde dat er 2 weken geleden iemand zomaar vermoord is door Aboriginal, brr..Krijg heel ander beeld van ze dan in, bijv.,Melbourne..Wel weer intressant voor me MP!

In me kamer ontmoette ik Marina, meisje uit Duitsland die ook op mijn tour ging, nice..´s Ochtends 5 uur uit bedje om uit te checken en opgehaald te worden door Brett, onze tourguide voor die komende drie dagen. De groep was eerst beetje rustig en ik was blij dak Marina ontmoet had, tenminste een iemand om lol mee te hebben.. Mijn groepje bestond uit verder uit Ieren, 2 Belgen, een wat ouder Australisch koppel, Shirl and Kurt(wat al snel Shirt and Kurl werd haha), paar Swiss people, de nodige Aziaten en maybe nog een paar die ik me dan niet herinneren kan..Gezellig mengelmoesje dus! Tijdens de lunch kwam daar Sofie bij, meisje uit Groningen. En ook al hou ik enorm van het Engels, het is soms zo fijn even in het Nederlands te kunne praten!

Off naar the Outback, waar we onderweg stopten op een Camelfarm en je voor paar dollar ritje kon maken..Dat leek me wel wat en t was echt leuk! Paardrijden door the Outback is er nog niet van gekomen dus bij gebrek aan beter..
Laat ik even een ding duidelijk maken..Jullie hebben werkelijk geen idee hoe massive Australie is, want zelfs ik verbaas me er steeds over! Gemiddeld op een dag reden we 300 km en dat was dan alleen nog maar naar de volgende rotsformatie..Pfff! Toch wen je er snel aan, uren in de jeep te zitten en onderweg kwamen we genoeg verassingen tegen..

Zo moesten we abrubt stoppen omdat er andere groep stilstond op de weg..Bleek dat er thorny devil op de weg zat!(zie foto´s)Ik was erg blij met deze vondst want ik vind dat een van de interesantste dieren van the Outback, mazzel dus!

Ook lag ik op een gegeven moment half te slapen(okay, ik lag op heel veel gegeven momenten te slapen..) en zag opeens auto over de kop liggen en er werd iemand uitgetild..Pas na 5 minuten had ik door wat er aan de hand was, maar hoorde er niemand anders in de bus over..Marina had het echter ook gezien, maar verder geen aandacht aan besteed..Later hoorden we dat andere jeep van dezelfde tour was gestopt,ongeluk..Beide mensen zwaargewond, brr..Ze hebben nog geluk had dat wij langsreden, zoveel verkeer is er niet en bereik met je telefoon kun je helemaal vergeten..Langs de weg staan wel vaak kleine grafjes of gedenkstenen, mensen vallen vaak in slaap door de enorm lange afstanden..Wat dat betreft was dit koppel er nog relatief goed vanaf gekomen gelukkig..


De eerste dag bezochten we Kata Tjuta(de Olgas), prachtige gigantische stenen. We zouden paar uur door het gebied heenhiken, maar daar had mijn lichaam geen zin in..Na 5 minuten was ik totaal uitgeput en na overleg met Brett, besloten niet mee te gaan..My god, wat baal ik dan he..Ik weet dat ik niet het sterkste lichaam heb en daarbij heel slecht tegen hitte kan, maar t blijft zwaar klote als je dan je groep gezellig op pad ziet gaan en je weer in je eentje achter moet blijven. Heb daar zo genoeg van!:( Vooral omdat ik echt fan ben geworden van natuur en hiking..Hmmzz..

Daarna zonsondergang at Uluru(ayers rock)gezien, wat misschien naast the Opera house wel het symbool van Australie is. En ik vind het prachtig..De rots is 346 m hoog en de voormalige heilige bijeenkomstplek van de Aboriginals..Geen beter plekje om info te verzamelen voor mijn MP:D Na zonsondergang zijn we naar onze campsite gereden, waar het vuur aangemaakt werd en Brett voor ons ging koken:) Het eten was super maar iedereen was zo moe van indrukken en lange dag dat we vroeg onze swags ingingen..Een swag is een soort heeeel dikke slaapzak, heel chill want je voelt niet eens dat je op de grond ligt. De sterrenhemel was heel helder dus lekker kijkend naar de sterren in slaap gevallen..:D

Volgende ochtend 5 uur gewekt door Brett, we moesten weer vroeg verder om zonsopgang bij Uluru te zien..Ontbijten en weer op weg dus..Zonsopgang was nog veel mooier dan zonsondergang, je ziet Uluru echt van vaal oranje naar ontzettend fel oranje worden, nice..Tis wel echt een massive touristattractie hoor,je loopt constant tegen de fotograverende Aziaten aan haha!

Daarna was het tijd Uluru van dichtbij te bekijken en had met Brett afgesproken dat hij me halfway zou droppen zodat ik tenminste stuk van de walk kon doen..Mijn groep vertrok voor de hele walk rondom Uluru(bijna 7km) en ik werd, samen met nog een paar, halverwege gedumpt. Brett heeft ook een voorliefde voor Aboriginals dus een goeie gesprekspartner voor mij. Hij heeft me veel verteld over vroeger en de situatie nu in Alice Springs..Daarna begon ik aan mn walk, de aziaten die er ook gedropt waren al snel achter me latend(krijgen ze ervan als ze van elk grassprietje een foto willen maken:P). En hoe erg ik de vorige dag ook baalde van het feit dat ik niet meekon, ik was er nu blij om..Iedereen start nl aan het begin zodat daar massas mensen lopen..Ik was echter al halverwege dus liep helemaal alleen. And I love it, beetje rustig wandelen, wat rondkijken, wat vliegen van me af slaan, wat fotos maken en veel water drinken..Lekker in alle rust zonder gestoord te worden!:D

Uluru is een prachtige plek en t heeft ergens iets mysterieus..Het is mogelijk het te beklimmen maar omdat het een heilige plek is voor de Aboriginals, wordt het overal wel sterk afgeraden. Ook is het best gevaarlijk, er zijn al bijna 40 mensen doodgegaan terwijl ze het beklommen. De klim was dan ook gesloten vanwege de harde wind, ze nemen geen risico´s meer..Na onze walk hebben we nog een stuk gelopen met Brett als guide en zijn we weer verder gereden..We kwamen weer een stilstaande auto tegen en jawel, weer een thorny devil! Hoeveel mazzel heb je dan hee, want normaal zie je ze zelden..Voelt erg stekelig, zon beestje..

Savonds naar andere campsite gereden, pasta gegeten en Brett heeft ter plekke bread gebakken, lekkerrr..Deze keer niet vroeg op swag maar drankspelletjes! Waar natuurlijk the Irish ook wel voor in waren en ze waren onder de indruk van onze Hollandse drinkkunsten haha..Gezellige avond!

Het drinken had een nadeel, moest snachts plassen en mijn torch had het begeven..Dus op de gok maar stuk in het donker gelopen, hoor ik opeens hele groep dingo´s huilen..Supermooi!Maar toen zat ik toch wel een stukje minder lekker haha..Deze nacht dus met weer de sterren én huilende dingo´s op de achtergrond in slaap gevallen..Zucht, wat is het leven soms toch mooi!

´S ochtends zonsopgang gemist omdat iedereen, ilc.Brett, zich verslapen had haha..Oh, well! Op weg naar Kings Canyon en helaas, regen..(en het regent maar paar dagen per jaar..) Mijn groep ging the Canyon beklimmen en ik ging er weer in mijn eentje op uit..Uur lang gewandeld door the Canyon, mooi maar zonder zon toch minder bijzonder. Daarna ontmoette ik een andere tourguide, die 4 oudere mensen in zijn tour had en ook moest wachten..UUr mee zitten praten(Australiers zijn zooo grappig) en daarna kwamen de 4 vellen weer terug en moch ik gezellig mee ontbijten, dikke prima!:) Heb me dus best vermaakt..
Daarna de laaaange busreis naar Alice, maar we gingen savonds met de hele groep naar de pub dus snel al het rode zand van me af douchen en weer weg. Lekker gegeten@Annie´s pub en toen begon het drinken weer..Later nog naar Bojangles geweest, wat er superleuk uitzag, net een saloon..Leuke avond, met veel alcohol hihi..En Brett was het meest dronken van allemaal, goh ga je hem toch heel anders zien!:P

Volgende dag wat post weggestuurd, was gedaan etc..savonds met Sofie en Marina ff gegeten en daarna vroeg op bed want moest er (weeeeer) vroeg uit..

Ik ging namelijk met de bus naar Adelaide! Was eigk van plan Adelaide over te slaan en rechtstreeks naar Perth te vliegen maar dat was zo duur..Dus werd me aanbevolen met de bus naar Adelaide te gaan en vanuit daar naar Perth te vliegen..Goedkoper en zo zie je ook meer..Want we gingen overnachten in Cooper Pedy(en het schoot me daar pas te binnen dat aantal mensen in NL het hierover gehad hebben..). En Cooper Pedy is niet zomaar een stad, nee de mensen wonen daar onder de fucking grond! Omdat het te warm(50 graden..) is om erbovenop te wonen..

Daarnaast is het de opal hoofdstad van de wereld, dus zeker interessant om even rond te lopen. Nu moet je niet denken dat de hele stad ondergronds gebouwd is(dat kan toch niet man), nee mensen wonen in opal mijnen, met daarop nog een hoop aarde zodat het nog verder onder de grond lijkt. Moet toegeven, heb nog nooit in zon raar hostel, donker geslapen, leuk ervaring! Ook hebben we savonds tour gehad door opal mine en merkte ook meteen dat naast hoogtes en diep water, ik ook geen fan ben van 12 meter onder de grond zitten haha..Wat een fobies heb ik ook! Ik zou helemaal depressief worden als ik in Cooper Pedy zou wonen, brr..

Ohja, Sion, Bex en Livio van mn Uluru tour zaten ook in mn bus, toch fijn om meteen wat mensen te kennen en onze busdriver was Robert, een prettig gestoorde kerel waar ik steeds geen hoogte van kreeg haha..Wel eentje met een supergoede muzieksmaak dus keihard meezingen zat er gelukkig wel in:D..

Tis toch ook wel supermooi zo door the Outback te rijden..True,er is niks..behalve rood zand..wat later veranderd in bomen..wat dan weer veranderd in kleine bosjes..het veranderd steeds en het is zoooo immens groot en uitgestrekt. Er is maar 1 highway and thats it..Je moet minstens 2 uren rijden voordat je hopelijk een truckstop tegenkomt..Apart wereldje daar! Verder kom je alleen maar cattle tegen..koeien op de weg, schaapjes, kanga´s die opeens voor je jeep langshoppen..En we zagen eerst paar eagles door de lucht vliegen(samen met de interieur van the Outback prachtig plaatje!) en later zaten er twee langs de weg een of ander groot dier op de eten..En damn, wat zijn die eagles groot( grootste in Australia, als ze hun vleugels spreiden dik 2 meter breed) en ontzettend mooi..Indrukwekkend dat je ze dan opeens in het wild ziet!

In Cooper Pedy nog naar pub geweest onder tha grond en nog gokje gewaagt op slotmachine(je moet toch eens in je leven onder de grond wagen)..Daarna op bed en volgende dag uuuuren gereden en toen kwamen we dan eindelijk in Adelaide aan!

Zit met Bex en Sion op de kamer, dus gezellig maar verder is hier niiiks te doen(ja Lara, je had me al gewaarschuwd hihi)en t is hier koud! Wat een verschil met de hitte(okay, en de vliegen) van the Outback naar regen en 17 graden..Brr..Moest vandaag gewoon vest kopen, mn zomerkleding is te koud. Hoop dat het aan de Westkust beter is.

Wou heel graag tour doen naar de set van McLeod´s Daughters, een Australische serie die ik echt heel vet vind en de set ligt paar km naast Adelaide..Maar helaas, de meeste tours zijn ermee gestopt en de enige die nog over is regelt pas een tour als je met minstens 4 mensen bent.,.Bummer, want dat krijg ik niet in een dag voorelkaar..Flink balen dus! Voordeel van niks te doen hebben en naar weer, ik ben weer veel met school bezig geweest..

Morgen ga ik Aboriginal Centre bezoeken, de enige die ook echt in handen is van en heb er zin in want kan inmiddels slecht stilzitten haha! En woensdag ga ik dan mijn eerste binnenlandse vlucht maken naar Perth! Om daar aan me reis langs de Westkust te beginnen..

En het was een week geleden dan eindelijk zover, het eerste moment dat ik thuis echt miste(zonder dat er iets naars gebeurd was) en ik denk er ook steeds meer over na, hoe het zal zijn om weer thuis te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil nog niet naar huis!! Maar denk dat wanneer ik over 7 weken op Schiphol sta, ik toch wel blij ben dak weer thuis ben en iedereen weer kan zien(om vervolgens binnen een dag weer terug te willen en mijn Australie zooo te missen haha)

Om even een vraag te beantwoorden, mijn walkabout is nu al zeer geslaagd..Ik kwam hier om verschillende redenen en een daarvan was om mezelf weer terug te vinden en mijn leven op een rijtje te zetten..Voor mijn gevoel heb ik dat doel bereikt, ik heb me in tijden niet zo rustig en happy gevoeld..Maarrr..ben ergens ook heel bang terug te gaan naar Nederland, mijn leventje weer op te pakken en weer in het oude gevoel te vallen..Afwachten dus! Ik voel me nu dus heel goed en geniet enorm! Nog steeds ook superleuk zoveel reacties te krijgen, appreciate that mates!:D

Thnx for reading..Foto´s weer op mn site!

Love, Linda

  • 27 April 2009 - 09:05

    Momsy:

    Ha goeie!!!
    Weer een mooi verhaal!!! en avonturen!!
    Blijven genieten.

    Je hoeft er niet over in te zitten dat je story niet gelezen wordt hoor!!! het zijn er meer dan je denkt!!!

    Liefs mem.

  • 27 April 2009 - 09:33

    Meiny.:

    Man oh man,wat zie jij veel en wat maak je wat mee!
    Zal straks de foto`s bekijken op m`n gemakkie.
    En eh......dat keihard meezingen,was dat nou wel zo verstandig????
    Herinner je jou verjaardag nog in je vorige flat?
    Momsy vertelde toen dat je niet echt een zangtalent bent.(jammer genoeg ben ik het liedje vergeten).
    Dus momsy,laat even weten hoe het ook al weer ging,lachuh!!!!

    Goede reis en take care of yourself!!

  • 27 April 2009 - 09:35

    Marisa:

    Hee,
    Wat leuk om dit allemaal te lezen, Alice Springs wouden wij ook graag heen.. Maar niet zo'n aanrader dus? We zien het wel..
    En in Londen sliep ook een jongen bij ons in het Hostel, die heette ook Brett en kwam ook uit Australie dus ik ben heel benieuwd naar de foto's :O :S!!!!!!!
    Haha,
    Groetjes!!!!!!

  • 27 April 2009 - 10:12

    Maik:

    Echt vroeg opstaan, hoor! Haha, slaaaaaaapen. :)

  • 27 April 2009 - 17:49

    Boelie!:

    Hey meissie!

    T klinkt wederom weer fantastisch.. vreemd lijkt me dat hoor die stad onder de grond en depressief kan ik me voorstellen ja :S Weet je wat zo grappig is? Jij volgt nu de route die ook in dat boek over Australie voorkwam wat ik gelezen heb, herken ik nog iets terug. Inderdaad ook over de Uruluru. Ik vind het ook wel respect om hem niet te beklimmen het is toch een heilige plek?! En dus ook al last van dat je niet stil kan zitten? dat wordt grootste probleem in NL had ik ook.., zo van hee wat gaan we vandaag voor leuks doen?Je raakt echt gewend aan om hele dagen weg te zijn naar "iets leuks".
    Het reizen wat jij beschrijft lijkt me echt super zo in de natuur met helemaal niks! Klinkt stom maar ik vind niks best leuk denk ik haha..

    Nou meis wederom veel jaloezie maar ook veel liefs,

    Gerda

  • 28 April 2009 - 08:29

    Momsy:

    Ha Linda.
    Thanks voor je mail.
    Heb gisteravond eens rustig al je foto`s bekeken,machtig mooi !!!Opeens kwam er een foto en ik bleef kijken.Met een big smile....Zag mezelf zitten.Haha.Nee,ik zeg niet wat er onder stond :p
    Xxx mem.

    Voor Meiny:
    Oh me oh my.I see I sigh now I know
    I cant let Maggie go !!!!!!!!

  • 28 April 2009 - 19:56

    Meiny.:

    Thanks momsy,ik weet het weer!
    En eh....ik zag òòk een foto waarvan ik dacht:jeetje,momsy in Australie!

    Alles goed Linda?
    Mooie foto`s hoor,wat een land is het toch!
    Kan me heel goed voorstellen dat je er nu al over in zit hoe je het straks aan moet pakken in Nederland.

    Groetjes Meiny.

  • 29 April 2009 - 02:57

    Linda:

    Hahah welke fotoooo?? Ben nu wel heeeel nieuwschierig!

    Tis prachtig hier..Gaat nog steeds goed, ben nu @the airport, vlieg zometeen naar Perth, de zon weer tegemoet!

    Liefs

  • 29 April 2009 - 12:09

    Momsy:

    Hay nieuwsgierig aagje!!!!Je bent nu in Perth,gelukkig.
    Meiny bedoelde de foto waar ,goedemorgen, onder staat.Wie ik bedoel staat wat anders onder.Nee,niet die met hobie hahaha.
    X mem.

  • 06 Mei 2009 - 12:41

    Jolanda:

    hey lin,

    iedereen leest je verhalen wel hoor! we laten gewoon niet altijd een berichtje achter want op een gegeven moment heb je al 10x hetzelfde geschreven haha. wanneer komt het volgende verhaal? je ligt achter!:P x Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Juni 2009

We´ll meet again..

06 Juni 2009

Free your mind..

28 Mei 2009

Reload!

20 Mei 2009

Disposable laptops and wwoof virgins

07 Mei 2009

Quakka!
Linda

Actief sinds 15 Sept. 2008
Verslag gelezen: 1322
Totaal aantal bezoekers 27215

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 16 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: